Regulamin Organizacyjny

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

 REGULAMIN ORGANIZACYJNY GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W SIEMIENIU

 

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne.

 

  • 1

Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemieniu określa szczegółową organizację pracy, zakres zadań, uprawnień i obowiązków pracowników zatrudnionych w Ośrodku.

 

  • 2

Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:

  1. gminie – oznacza to wspólnotę samorządową oraz terytorium Gminy Siemień,
  2. ośrodku – oznacza to Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Siemieniu,
  3. kierowniku – oznacza to Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemieniu,
  4. głównym księgowym – oznacza to Głównego księgowego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemieniu,
  5. pracowniku – oznacza to osobę zatrudnioną w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Siemieniu na podstawie umowy o prace,
  6. regulaminie – oznacza to niniejszy regulamin organizacyjny
  • 3
  1. Ośrodek jest jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego powołaną do realizacji zadań pomocy społecznej.
  2. Ośrodek realizuje zadania określone ustawą z 12 marca 2004 r o pomocy społecznej    /Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz.1362/ oraz określone innymi ustawami w tym zadania własne gminy oraz zadania zlecone gminie zgodnie z upoważnieniami udzielonymi  przez,  Wójta Gminy Siemień
  3. Do zadań ośrodka należy także obsługa organizacyjno-techniczna ZI (zgodnie z ustawa o przeciwdziałaniu przemocy)
  4. W celu realizacji zadań pomocy społecznej, Ośrodek współpracuje z samorządem lokalnym, organizacjami społecznymi i pozarządowymi, placówkami służby zdrowia, kościołami , zakładami pracy oraz osobami fizycznymi i prawnymi realizującymi zadania z zakresu pomocy społecznej.

 

  • 4
  1. Ośrodek jest samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową.
  2. Teren działania Ośrodka obejmuje Gminę Siemień.
  3. Nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Wójt Gminy Siemień.
  • 5
  1. Ośrodkiem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Kierownik.
  2. W przypadku nieobecności Kierownika, Ośrodkiem kieruje pracownik upoważniony przez Kierownika.

 

  • 6
  1. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Kierownika Ośrodka wykonuje Wójt Gminy Siemień.
  2. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników Ośrodka wykonuje Kierownik.

 

  • 7

Rozdział 2.

Zakres działania, podział czynności i odpowiedzialności osób kierujących pracą Ośrodka.

 

  • 8

Kierownik kieruje jednostką, odpowiada za działalność, realizację zadań Ośrodka i reprezentuje go na zewnątrz, do obowiązków Kierownika należy w szczególności:

  1. Kierowanie Ośrodkiem zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  2. Reprezentowanie Ośrodka we wszystkich sprawach dotyczących jego działalności.
  3. Wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie udzielonego pełnomocnictwa w przedmiocie zadań zleconych gminie oraz zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym i fakultatywnym.
  4. Realizację zadań pomocy społecznej, tak w zakresie zadań zleconych gminie, zadań własnych gminy oraz własnych o charakterze obowiązkowym.
  5. Organizowanie działalności Ośrodka.
  6. Opracowywanie projektów, planów, prognoz finansowych w zakresie potrzeb pomocy Społecznej.
  7. Racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na wykonanie zadań wynikających z opracowanych planów.
  8. Kontrolowanie stopnia realizacji zadań przez podległych pracowników.
  9. Podejmowanie innych decyzji należących do zadań Ośrodka, podpisywanie pism i dokumentów wychodzących z Ośrodka.
  10. Współpraca z Komisjami przy Urzędzie Gminy Siemień.
  11. Współdziałanie z istniejącymi na terenie gminy samorządami lokalnymi, instytucjami, organizacjami społecznymi i pozarządowymi, kościołami i stowarzyszeniami o charakterze charytatywnym, fundacjami oraz osobami fizycznymi w realizacji zadań z pomocy społecznej.
  12. Składanie Radzie Gminy Siemień corocznych sprawozdań z działalności Ośrodka oraz przedstawianie potrzeb w zakresie pomocy społecznej.
  13. Prawidłową, zgodną z przepisami Ośrodka, politykę zatrudnieniowo-kadrową.
  14. Odpowiedzialność materialna za powierzone mienie Ośrodka.

 

  • 9

Główny Księgowy kieruje całokształtem zagadnień finansowych Ośrodka i jest odpowiedzialny za realizację tych zadań. Do obowiązków Głównego Księgowego należy:

  1. Prowadzenia rachunkowości jednostki.
  2. Wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi.
  3. Dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym.
  4. Dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
  5. Organizowanie polityki księgowej i rachunkowości Ośrodka.
  6. Kontrola legalności dokumentów dotyczących wykonania budżetu oraz jego zmian.
  7. Składanie kontrasygnaty na dokumentach mogących spowodować powstanie zobowiązań finansowych.
  8. Opracowywanie zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu i ich analizy.
  9. Opracowywanie projektu budżetu oraz uchwał i zarządzeń z nim związanych.
  10. Nadzór nad prawidłowością sporządzania planów finansowych.
  11. Opracowywanie zasad sporządzania, przyjmowania, obiegu i przechowywania dokumentów finansowych.
  12. Współdziałanie z Kierownikiem w opracowywaniu planów rzeczowo-finansowych działalności Ośrodka.
  13. Przygotowywanie i opracowywanie sprawozdań finansowych.
  14. Sporządzanie analiz ekonomicznych z działalności Ośrodka.
  15. Nadzór nad prawidłowym wydatkowaniem środków finansowych będących w dyspozycji Ośrodka, a przeznaczonych na określone cele i zadania.
  16. Rozliczanie funduszu płac, nagród, świadczeń na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.
  17. Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Kierownika Ośrodka, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji, ustalanie wysokości odpisów amortyzacyjnych oraz salda pogotowia kasowego.
  18. Dekretowanie dokumentów księgowych.
  19. Prowadzenie kontroli finansowej w Ośrodku.
  20. Współpraca w zakresie całokształtu zagadnień Ośrodka ze Skarbnikiem Gminy Siemień
  21. Główny Księgowy ponosi odpowiedzialność za całokształt spraw finansowy Ośrodka.
  22. Współpraca w zakresie całokształtu zagadnień finansowych Ośrodka ze Skarbnikiem Gminy Siemień.
  23. Obsługa i nadzór finansowy nad realizowanymi przez Ośrodek projektami współfinansowanymi ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

Rozdział 3.

Zakres zadań, kompetencji i odpowiedzialności pracowników zatrudnionych w Ośrodka.

 

  • 10
  1. Do zadań i kompetencji pracowników socjalnych zatrudnionych w Ośrodku należy:
  • praca socjalna,
  • praca w ZI oraz grupach roboczych,
  • dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
  • udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyna trudnej sytuacji życiowej; skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań,
  • pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskaniu pomocy,
  • udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
  • pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych,
  • współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa,
  • inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiowa oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin,
  • współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowywaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia,
  • w toku realizacji obowiązków wynikających z tego zakresu kierowanie się zasadami etyki zawodowej oraz zasadą dobra osób i rodzin, poszanowaniem ich godności i prawa tych osób do samostanowienia,
  • przeciwdziałanie praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę lub grupę zgłaszających się po pomoc,
  • udzielanie osobom zgłaszającym się po pomoc pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy,
  • zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny,
  • podnosić kwalifikacje zawodowe poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie,
  • kompletowanie i prowadzenie dokumentacji osób korzystających z pomocy społecznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • opracowywanie planów pomocy, w tym związanych z realizacją zadań określonych w kontrakcie socjalnym,
  • przygotowywanie i opracowywanie materiałów informacyjnych w przedmiocie stanu rozpoznania potrzeb społecznych na terenie działania Ośrodka,
  • realizacja programów rządowych z zakresu pomocy społecznej,
  • współpraca przy analizie i ocenie potrzeb społecznych w celu sporządzania bilansów potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
  • współpraca z Kierownikiem w celu prawidłowej realizacji budżetu w zakresie świadczeń pomocy społecznej poprzez dokonywanie analiz realizacji planu,
  • przygotowywanie i sporządzanie sprawozdań w zakresie pomocy społecznej,
  • przygotowywanie wzorów decyzji administracyjnych w przedmiocie realizacji świadczeń z zakresu pomocy społecznej,
  • prowadzenie komputerowej bazy danych klientów pomocy społecznej w Ośrodku i jej przetwarzanie dla potrzeb realizacji świadczeń,
  • przyjmowanie wniosków i wywiadów środowiskowych oraz przetwarzanie ich w komputerowych programach obowiązujących w Ośrodku,
  • przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń pomocy społecznej i innych ustaw obowiązujących w Ośrodku, jak również o umieszczenie podopiecznych w lokalnych placówkach opiekuńczych,
  • przygotowywanie decyzji i organizowanie pogrzebów zmarłych z terenu Gminy Siemień, którzy tego wymagają,
  • prowadzenie dokumentacji spraw związanych z realizacją świadczeń ubezpieczonych podopiecznych Ośrodka,
  • sporządzanie list wypłat i niezbędnych dokumentów do ich realizacji ,
  • przygotowywanie zaświadczeń klientów pomocy społecznej z zakresu pomocy społecznej,
  • przestrzeganie terminowości realizacji świadczeń.
  • 11

Do zadań i kompetencji pracownika księgowości należy:

 

  • rozliczanie rachunków do umów zleceń i umów o dzieło – naliczanie i przekazywanie podatków, obciążeń ZUS i składek zdrowotnych,
  • sporządzanie list płac pracowników Ośrodka,
  • sporządzanie przelewów dotyczących list płac ,
  • obliczanie, rozliczanie i przekazywanie co miesiąc do ZUS składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe za ubezpieczonych oraz składek na fundusz pracy,
  • sporządzanie comiesięcznych raportów rozliczeniowych ZUS DRA, RCA, RSA, RZA,
  • sporządzanie comiesięcznych raportów imiennych RMUA o pobranych składkach na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne dla pracowników,
  • naliczanie i wypłacanie wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego, zasiłku macierzyńskiego, zasiłku opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego,
  • wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu do celów emerytalno-rentowych (ZUS Rp-7),
  • 12

 

Do zadań kasjera należ

1)   prowadzenie kasy Ośrodka,

2)  dokonywanie wypłat wynagrodzeń pracowników ,zasiłków z pomocy społecznej

      oraz świadczeń rodzinnych,

3)  przyjmowanie wypłat z tytułu świadczonych usług opiekuńczych,

4)  systematyczne rozliczanie przyjętych wypłat poprzez odprowadzanie ich na

      właściwe konto bankowe,

5)  sporządzanie raportów kasowych z wpłat i wypłat,

6)  zabezpieczenie powierzonej gotówki oraz innych składników majątkowych przed

      kradzieżą ,zniszczeniem lub zagubieniem.

 

  • 13

Do zadań i kompetencji pracownika świadczeń rodzinnych należy:

  • analiza i ocena potrzeb w celu sporządzenia bilansów potrzeb w zakresie realizacji ustawy          o świadczeń rodzinnych i ustawy o pomocy osobom uprawnionych do alimentów,
  • planowanie i realizacja budżetu w zakresie realizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych,
  • przygotowywanie i sporządzanie sprawozdań w zakresie ustawy o świadczeniach rodzinnych,
  • współpraca z Kierownikiem i Głównym księgowym w celu prawidłowej realizacji budżetu w zakresie realizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych poprzez dokonywanie analiz realizacji planu,
  • przygotowywanie wzorów wszelkich typów decyzji administracyjnych w przedmiocie realizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych,
  • nadzór nad terminową realizacją ustawy o świadczeniach rodzinnych i oraz kontrolowanie stopnia realizacji,
  • przyjmowanie wniosków oraz udzielanie informacji z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych,
  • kwalifikowanie wniosków o przyznanie świadczeń z zakresu ustawy o świadczeniach
  • prowadzenie dokumentacji spraw związanych z realizacją ustawy o świadczeniach rodzinnych,
  • prowadzenie teczek decyzyjnych klientów,
  • prowadzenie odpowiednich rejestrów dotyczących dokumentacji z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych,
  • prowadzenie komputerowej bazy danych osób ubiegających się o świadczenia z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz jej przetwarzanie dla potrzeb realizacji tych świadczeń,
  • sporządzanie list wypłat i niezbędnych dokumentów do realizacji przez dział księgowości,
  • miesięczne sporządzanie informacji niezbędnej do zapotrzebowania środków finansowych na realizację wypłat z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych,
  • ustalanie wysokości środków finansowych na wypłatę świadczeń z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz kosztów związanych z obsługa tych świadczeń, niezbędnej do opracowania rocznego planu działalności Ośrodka w tym zakresie.

 

  • 14

Do zadań i kompetencji pracownika do spraw dodatków  mieszkaniowych należy:

  • prowadzenie spraw związanych z dodatkami mieszkaniowymi zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • przyjmowania wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego i deklaracji o dochodach,
  • kwalifikowanie wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego,
  • przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w celu ustalenia uprawnień do dodatków mieszkaniowych,
  • naliczanie dodatków mieszkaniowych,
  • sporządzanie projektów decyzji administracyjnych w zakresie dodatków mieszkaniowych
  • prowadzenie odpowiednich rejestrów dotyczących dodatków mieszkaniowych,
  • prowadzenie komputerowej bezy danych dotyczącej dodatków mieszkaniowych,
  • współpraca z pracownikami socjalnymi w celu udzielenia w uzasadnionych przypadkach kompleksowej pomocy,
  • 15

Do zadań  pracowników świadczących usługi opiekuńcze należy:

Świadczenie usług opiekuńczych dla klientów Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemieniu wchodzących w zakres świadczeń pomocy społecznej, określonych w ustawie z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej / Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz.1362 z późn.zm./

Zakres świadczonych usług opiekuńczych obejmuje czynności:

  1. Zaspokajanie codziennych potrzeb życiowych:
  • utrzymywanie w czystości pomieszczeń użytkowanych przez podopiecznego (bez generalnych porządków i mycia okien),
  • utrzymywanie w czystości urządzeń sanitarnych,
  • przygotowywanie posiłków lub pomoc w ich przygotowaniu, z uwzględnieniem diety,
  • zakup artykułów niezbędnych do egzystencji chorego (w pobliżu jego miejsca zamieszkania),
  • pomoc przy spożywaniu posiłków,
  • pranie bielizny osobistej oraz lekkiej odzieży,
  • zanoszenie i odbieranie bielizny pościelowej z pralni,
  • palenie w piecu oraz dostarczanie węgla i drewna do mieszkania podopiecznego,
  • przynoszenie wody oraz wynoszenie nieczystości,
  • zamawianie wizyt lekarskich, realizacja recept,
  • załatwianie spraw urzędowych,
    1. Opieka higieniczna
      • pomoc w utrzymaniu higieny osobistej podopiecznego (pomoc przy myciu i ubieraniu),
      • zmiana bielizny osobistej, pościelowej, przesłanie łóżka,
      • pomoc przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych – pomoc w dojściu do toalety.
    2. Zalecona przez lekarza pielęgnacja:
  • podawanie leków, okłady, nacieranie,
  • zmiana pozycji obłożnie chorego w łóżku w celu zapobiegania odleżynom i odparzeniom,
    1. W miarę możliwości zapewnienie kontaktów z otoczeniem:
  • organizowanie spacerów,
  • organizowanie czasu wolnego.
  • 16

Rozdział 4.

Organizacja przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.

  • 17

Rozpatrywanie oraz załatwianie skarg i wniosków w Ośrodku odbywa się zgodnie z postanowieniami Kodeksu postępowania administracyjnego, przepisami szczegółowymi i regulacjami wewnętrznymi obowiązującymi w Ośrodku.

  • 18
  1. Pracownicy Ośrodka są zobowiązani do sprawnego, rzetelnego i kulturalnego rozpatrywania indywidualnych skarg i wniosków obywateli, kierując się przepisami prawa oraz zasadami współżycia społecznego, a w szczególności:
    • niezwłocznego załatwiania spraw, a jeśli to niemożliwe do określenia terminu załatwienia,
    • udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnienia treści obowiązujących przepisów.
    • według potrzeb bieżącego informowania zainteresowanych o stanie załatwienia sprawy.
  2. Rozpatrywanie spraw należy do pracownika merytorycznie odpowiedzialnego ze względu na przedmiot sprawy.
  3. Rozpatrywanie skarg i wniosków, dotyczących bieżącej działalności Ośrodka i podejmowanych przez pracowników działań przygotowują pracownicy merytorycznie odpowiedzialni za określone czynności i przedstawiają je do akceptacji i podpisu Kierownika Ośrodka.
  4. Kierownik Ośrodka przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków od poniedziałku do piątku.
  5. Rejestr skarg i wniosków prowadzi Kierownik Ośrodka.

Rozdział 5

Zasady podpisywania pism, decyzji i innych dokumentów.

 

  • 19
    1. Do podpisu wyłącznie przez Kierownika Ośrodka zastrzeżone są następujące dokumenty:
  • decyzje i postanowienia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego,
  • zarządzenia wewnętrzne,
  • korespondencja wychodząca, za wyjątkiem korespondencji, do podpisywania której Kierownik Ośrodka upoważnił inne osoby,
  • decyzje w sprawach osobowych pracowników Ośrodka,
  • sprawozdania, na których wymagany jest podpis Kierownika,
  • inne dokumenty zastrzeżone przepisami prawa.
    1. Pisma o których mowa w ust. 1 przygotowują, a następnie przedkładają do akceptacji i podpisu Kierownika pracownicy Ośrodka.
    2. Kierownik udziela i przyznaje:
  • urlopy pracownikom Ośrodka,
  • nagrody dla pracowników Ośrodka.

Rozdział 6

Postanowienia końcowe.

  • 20
  1. Kierownik Ośrodka opracowuje zakresy czynności dla podległych im pracowników .
  2. Zakresy czynności o których mowa w ust. 1 podpisuje Kierownik Ośrodka.

 

  • 21

Sprawy nieuregulowane w niniejszym Regulaminie a dotyczące funkcjonowania Ośrodka ustala Kierownik w formie zarządzeń wewnętrznych.