Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Siemieniu
Statut
Statut
Gminnego Ośrodka pomocy Społecznej
w Siemieniu.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
- 1
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Siemieniu zwany dalej „Ośrodkiem” działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.).
- Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ( Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.).
- Niniejszego Statutu.
- 2
Ośrodek realizuje zadania gminy określone przepisami ustawy:
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).
- ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, z późn. zm.).
- ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych ( Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1458, z późn. zm.),
- ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych ( Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992, z późn. zm.).
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ( Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.).
- ustawy z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów ( Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz. 7, z późn. zm.).
- ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym ( Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 225, z późn. zm.)
- ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z poźn. zm.).
- ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.).
- ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473, z późn. zm.).
- ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( Dz. U. z 2011 r. Nr 149, poz. 887).
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ( Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.).
- ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.).
- ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego ( Dz. U. z 1994 r. Nr 111, poz. 535, z późn. zm.).
- ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych(DZ.U.Nr 71,poz.734 z poż. zm.)
- 3
- Ośrodek jest jednostką organizacyjną Gminy Siemień nie posiadającą osobowości prawnej,
utworzoną w formie jednostki budżetowej w celu wykonywania zadań z zakresu pomocy
społecznej.
- Siedzibą Ośrodka jest budynek administracyjny Urzędu Gminy w Siemieniu.
- Terenem działania Ośrodka jest obszar administracyjny Gminy Siemień.
- Ośrodek używa pieczęci podłużnej z napisem:
„Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
21-220 Siemień, ul. Stawowa 1b
tel.(83)354-71-58
woj. lubelskie”
- Zasady wynagradzania pracowników Ośrodka określają przepisy w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych.
- Gmina Siemień zapewnia warunki działalności i rozwoju Ośrodka odpowiadające jego zadaniom, a w szczególności: lokal, środki na wyposażenie i prowadzenie działalności statutowej.
Rozdział 2
Struktura Organizacyjna Ośrodka
- 4
- Ośrodek jest pracodawcą dla osób w nim zatrudnionych.
- Kierownik Ośrodka kieruje działalnością Ośrodka oraz reprezentuje Ośrodek na zewnątrz.
- Kierownika Ośrodka zatrudnia i zwalnia Wójt Gminy Siemień, który jest jednocześnie jego zwierzchnikiem służbowym.
- Prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych w Ośrodku regulują przepisy Kodeksu pracy, ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o pracownikach samorządowych.
- Kierownik Ośrodka jest umocowany w ramach zwykłego zarządu do składania oświadczeń woli i dokonywania czynności prawnych związanych z funkcjonowaniem Ośrodka, mających na celu realizację zadań statutowych Ośrodka wobec wszystkich władz, organów, instytucji i osób trzecich.
- Dla realizacji zadań statutowych Kierownik Ośrodka jest uprawniony do wydawania zarządzeń, regulaminów i instrukcji.
- Kierownik Ośrodka lub upoważnieni pracownicy Ośrodka wydają decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach w zakresie realizacji zadań gminy wynikających z ustaw określonych w § 1, w oparciu o posiadane upoważnienia i pełnomocnictwa.
- 5
- W skład Ośrodka wchodzą następujące stanowiska:
1) kierownik GOPS,
2) główny księgowy,
3) pracownicy socjalni,
4) kasjer ,
5) opiekunki domowe,
6) pracownik ds. świadczeń rodzinnych,
7) asystenci rodzinni .
- Odpowiednio do uzasadnionych potrzeb Ośrodka oraz możliwości finansowych w Ośrodku mogą być zatrudnione inne osoby w ramach umowy o pracę lub umowy zlecenia.
- Szczegółową organizację i zakres działania oraz zakres zadań, uprawnień i obowiązków pracowników określa Regulamin Organizacyjny Ośrodka ustalony przez Kierownika .
- 4. Porządek wewnętrzny, a także związane z procesem pracy prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracowników ustala Kierownik Ośrodka w regulaminie pracy ustalonym w drodze zarządzenia.
Rozdział 3
Cele i zadania Ośrodka
- 6
Celem działania Ośrodka jest:
- organizowanie pomocy społecznej dla umożliwienia osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia;
- wspieranie osób i rodzin zamieszkałych na terenie Gminy Siemień w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka;
- podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
- 7
Ośrodek realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej należące do kompetencji gminy (zadania własne gminy i zadania zlecone z zakresu administracji rządowej realizowane przez gminę), zapewniając odpowiednią infrastrukturę dla realizacji tych zadań oraz środki na wynagrodzenia pracowników.
- 8
- Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym realizowanych przez Ośrodek należą:
1) opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;
2) sporządzanie oceny zasobów w zakresie pomocy społecznej;
3) udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;
4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;
5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;
6) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;
7) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
8) przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego;
9) opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby, które zrezygnują z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;
10) praca socjalna;
11) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
12) prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo – wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych;
13) tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną;
14) dożywianie dzieci;
15) sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym;
16) kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tych domu;
17) pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
18) sporządzanie sprawozdawczości i przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również
w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
19) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych;
20) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
21 ) Prowadzenie Klubu Integracji Społecznej.
- Do zadań własnych gminy realizowanych przez Ośrodek należą:
1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych;
2) prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki;
3) przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;
4) podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
5) współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.
- Do zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie realizowanych przez Ośrodek należą:
- organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejsca zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną;
- prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom;
6) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którzy uzyskali zgodę na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
7) wypłacanie wynagradzania za sprawienie opieki.
- Obok zadań określonych w § 7 ust. 1 – 3 niniejszego Statutu, Ośrodek realizuje w imieniu Gminy Siemień inne zadania publiczne, w tym również zadania z zakresu administracji rządowej zlecone gminie, a wynikające z następujących ustaw:
- ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992, z późn. zm.);
- ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz. 7, z późn. zm.);
- ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 149, poz. 887);
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.);
- ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.);
- ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych(DZ. U.Nr 71,poz.734 z póż.zm)
- innych ustaw jeżeli obowiązek ich realizacji przez Ośrodek wynika z odrębnych przepisów.
- 9
Ośrodek realizuje swoje zadania wspólnie z organami administracji rządowej i samorządowej współpracując z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
Rozdział 4
Gospodarka finansowa Ośrodka
- 10
- Ośrodek jest jednostką budżetową.
- Działalność Ośrodka finansowana jest odpowiednio:
1) w zakresie realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej – z budżetu państwa;
2) w zakresie realizacji zadań własnych gminy – z budżetu gminy.
- Podstawę gospodarki finansowej Ośrodka stanowi plan finansowy opracowywany na każdy rok budżetowy przez Kierownika Ośrodka.
- Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.
- Ośrodek prowadzi rachunkowość w oparciu o obowiązujące przepisy prawne i sporządza na ich podstawie sprawozdawczość finansową.
- Ośrodek posiada własny rachunek bankowy.
- Obsługę finansowo – księgową jednostka prowadzi samodzielnie.
Rozdział 5
Nadzór i kontrola
- 11
- Nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Wójt Gminy Siemień.
- W zakresie zadań zleconych gminie z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez Ośrodek, postępowania nadzorcze i kontrolne prowadzi Wojewoda Lubelski.
Rozdział 6
Postanowienia końcowe
- 12
- W sprawach nieuregulowanych w Statucie stosuje się przepisy powszechnie obowiązującego prawa.